Mental Omega: Almost Perfect Yuri’s Revenge

In Gamingowo, Rozrywka

 Czy jest sens tworzyć mod do gry, która została wydana niemal 20 lat temu? Jest, co pokazuje przykład Brutal Doom, czyli klasyczna strzelanka w nowszym wydaniu. Nie o nim jednak będzie ten artykuł, a o modyfikacji do jednego z najlepszych w historii RTS-ów. Czy Red Alert 2 może być lepszy? Mental Omega: Almost Perfect Yuri’s Revenge pokazuje, że tak.

 

Mental Omega: Almost Perfect Yuri Revenge to dosyć stary, by nie rzec wiekowy mod. A raczej seria modów pod wspólną nazwą Mental Omega, która pojawiła się w 2005 roku. Początkowo balansowała grę, jednak z biegiem czasu okazało się, że pomysły wybiegają znacznie dalej niż kilka poprawionych cyferek. W zasadzie okazało się, że mod zmienia się w praktycznie pełnoprawną grę, której jakości wykonania i liczby współtwórców mogłoby pozazdrościć niejedno normalne studio. Samą modyfikacje możecie ściągnąć z oficjalnej strony projektu.

 

Historia na pozór dobrze znana.

 

Red Alert 2 toczy się w  latach 70. Fabuła Mental Omega dzieje się dekadę później. Poza tym z grubsza mamy to samo. Einstein cofa się w czasie i zabija Hitlera, co wykorzystuje Stalin i ZSRR. Mimo to aliantom udaje się wygrać w bitwie o Europę i zgładzić dyktatora (o fabule gier możecie przeczytać tu). Obecny premier, Alexander Romanow, odbudował sowiecki potencjał militarny, a także porozumiał się z tajemniczym Yurim, który za pomocą dziwnych mocy może narzucać swoją wolę innym ludziom.

ZSRR, wspólnie z koalicją państw Ameryki Południowej, atakuje USA i niemal rzuca je na kolana. Komunistyczne Chiny rzucają się na Japonię i Koreę Południową. Europa, początkowo bierna, zaczyna coraz bardziej angażować się w konflikt. Zdaje się, że nikt i nic nie zdoła zatrzymać komunistycznej nawały. Ale za nią kryje się większe i znacznie większe niebezpieczeństwo.

Całość historii składa się z kilku kampanii. Na chwilę obecną dostępne są po 2 kampanie dla każdej ze stron (oraz kilka misji dla frakcji Foehn). Poza tym istnieją również misje kooperacyjne, które dopowiadają historię. Pełno tu zwrotów akcji, zdrad i skrytobójczych ataków. Autorzy naprawdę poważnie podchodzą do historii i wśród RTS-ów Mental Omega może mieć jedną z najlepszych. W przeciwieństwie do innych części Red Alert nie uświadczymy tutaj charakterystycznego humoru, a także filmików z żywymi aktorami. Bądź co bądź to tylko mod.

 

Co można zrobić po 14 latach?

 

Wersja 1.0 modu pojawiła się w 2005, ale była niczym więcej, niż trochę większym patchem. Podejrzewam, że jego twórcy (Speeder i Mevitar, którzy później stworzyli Mentalmeisters ) dostrzegli kryjący się w tym potencjał i postanowili wydać pełnoprawny mod. Mental Omega 2.0 fabularnie umiejscowiony był po wydarzeniach zaprezentowanych w Yuri Revenge. Nie tylko balansował grę i dodawał nowe jednostki, ale też zmienił frakcję Yuriego, określaną teraz jako Epsilon. Oryginalnie jego armia nie była zbyt zbalansowana, przez niektórych graczy była wręcz uważana za silniejszą. Poza tym dostępna była kampania dla każdej frakcji – coś, czego nie było w oryginale. Wersja 2 (z ostatnią aktualizacją 2.0psi-Patch 2), zakończyła swoją historię w listopadzie 2010.

Nie był to jednak koniec modu. w 2013 pojawiła się wersja 3.0 Beta Revision 1, natomiast 16 grudnia 2016 wyszła wersja 3.3. O ile 1.0 był patchem, a 2.0 można było nazwać modem, o tyle 3.3 to praktycznie gra stworzona od nowa. Nie żartuje. Spójrzcie w Credits i spójrzcie na ilość zaangażowanych w to osób. Wszyscy oni robią za darmo. Aż takie zaangażowanie fanów kojarzy mi się tylko z Wake of Gods, bo z tym Heroes of Might and Magic 3 była zupełnie inną grą. Tutaj też jest podobnie. Niby wszystko jest znane, gra się tak samo, ale diabeł tkwi w szczegółach, a tych jest mnóstwo. Osobiście mówiłbym wręcz o osobnych grach.

 

Co zawiera Mental Omega: Almost Perfect Yuri’s Revenge:

 

  • 4 odmienne frakcje. Alianci, sowieci, Epsilon (czyli wojska Yuriego) oraz futurystyczny Foehn Revolt. Każda z nich podzielona jest na 3 różniące się sub-frakcje. Koalicja Latynoska wyspecjalizowana jest w zasadzkach i szybkich atakach, nie jest kosztowna, ale ma słabsze jednostki. Z kolei komunistyczne Chiny polegają na ciężkim sprzęcie oraz technologii EMP;
  • Kampanie dla każdej frakcji. Obecnie dostępne są 2 akty (każdy po 12 misji). Poza tym jest trochę misji pobocznych oraz wstęp dla Foehn Revolt.
  • Misje kooperacyjne dla 2 graczy. Podobnie jak w Red Alert 3 i tu można zagrać wspólnie ze znajomym. Wszystko też powiązane z fabułą modyfikacji.
  • Rewelacyjna ścieżka dźwiękowa. Nie tylko muzyka z serii Red Alert i innych RTS-ów studia Westwood, ale także Black Ice 9 i World Beyond.
  • Łatwość w obsłudze, a także ciągłe wsparcie dla modyfikacji. Poza tym wszystko za darmo! Poza tym wreszcie jest opcja save i load (we wcześniejszych wersjach nie była ona dostępna)!

Tym, co mi się nie podoba w Mental Omega, jest wyśrubowany poziom trudności. Zdaje mi się, że kampanię i misje kooperacyjne tworzono dla hardkorowców, którzy przechodzą wszystkie części z zamkniętymi oczami. Nie mówię, że lubię łatwe gry, ale tutaj poziom łatwy oznacza normal, a “Mental” (najtrudniejszy) jest przeznaczony dla cyborgów. Poza tym, jak dla mnie, za dużo tutaj misji skradankowych lub też takich, gdy mamy ograniczoną liczbę jednostek. Wolałbym więcej takich, gdzie można skupić się na klasycznej grze RTS, czyli budowa bazy i armii.

 

Jeden z najlepszych modów.

 

Mental Omega został już wyróżniony i znalazł się w rankingu najlepszych fanowskich modyfikacji. Posiada ogromną rzesze fanów, o czym można się przekonać oglądając fanowskie grafiki. Jak na mod ma całkiem rozbudowane Wiki. Nie ma co się dziwić. Ilość włożonej pracy starczy już teraz na niejedną grę. Poza tym ciągle dodawane są nowe rzeczy. Możliwe, że mod zostanie on ukończony w ciągu najbliższych lat. Jak patrzę, to twórcy zrobili już chyba większość roboty. Przy frakcjach wiele się już chyba nie zmieni, a z aktu 2 zostało już tylko kilka misji. Potem zapewne będzie następny akt, już z kampanią Foehn.

I trochę szkoda, że minęła już era RTS-ów. Gdyby ten mod powstał w poprzedniej dekadzie, bez problemu stałby się hitem. Teraz zdaje się być troszkę na uboczu. Nie sposób dostrzec, że powstaje też dla hardkorowych graczy, których nie odstraszy poziom trudności kampanii. AI jest tutaj brutalne. Ale jeśli lubicie Red Alert, Mental Omega: Almost Perfect Yuri’s Revenge na pewno się wam spodoba. To jedna z najlepszych modyfikacji, jaka kiedykolwiek powstała, i zasługuje na pełne uznanie.

 

ps. są i Polskie wątki. Jeden z  bohaterów, Morales, wzorowany jest na zabójcy z filmu Killer-ów 2-óch. Jest też misja dziejąca się w naszym kraju, a konkretnie w Warszawie.

You may also read!

Historia smoków – Ogień i Krew

Zdaje się, że "Gra o tron" najlepszy okres ma już za sobą. Niedawno skończył się serial, a o premierze

Read More...

Stworki na ulicy – Pokemon GO

Pokemony ciągle cieszą się niesłabnącą popularnością. Ciągle wychodzą nowe gry, w coraz większej ilości miejsc da się kupić wersję

Read More...

Król jest jeden – Godzilla 2: Król potworów

Z Godzillą jest jak z urzędem skarbowym. Można przed nią zamykać drzwi, wyklinać ją, a nawet strzelać, a ta

Read More...

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Mobile Sliding Menu